files/pogranicze.zhp.pl/pogr.jpg

Wędrówka przez Pogranicze to składa się z 10 etapów.

Krok 1 - wybór jednej z ziem

Obszar "Pogranicza" składa się z siedmiu historycznych ziem. Pierwszym krokiem w projekcie jest wybór ziemi, której będą dotyczyły wasze działania. Być może którąś spośród nich już znacie, macie tam znajomych albo interesowaliście się jej dziejami - to Wam z pewnością ułatwi działanie. Jeśli wasza drużyna/zespół zamierza uczestniczyć w Rajdzie Grunwaldzkim 2011, wejdźcie na stronę rajdgrunwaldzki.zhp.pl, by poznać informacje na temat temat tras rajdu, odpowiadających historycznych ziemiom. Trasy różnią się od siebie zarówno programem, jak i miejscami, które możemy spotkać po drodze. Warto spojrzeć na mapę, przeczytać kilka podstawowych informacji i razem z drużyną wybrać tę, która najbardziej wam odpowiada. Wybór trasy przesądzi o ziemi, którą będziecie się zajmować w projekcie.

Krok 2 - zajrzyj do menu

Na naszej stronie znajduje się specjalne menu, zawierające wszystkie ciekawe obiekty i zjawiska, które można spotkać w wybranej ziemi. Znajdują się tam zabytki, pomniki przyrody, muzea, zjawiska kulturowe, dzieła znanych ludzi związanych z tą ziemią, występowanie lokalnych gwar itp. Obiekty i zjawiska podzielone są na trzy grupy - A, B i C. 
Do każdej pozycji przypisana jest liczba punktów, które można uzyskać za opisanie tego obiektu lub opracowanie tematu. Żeby przystąpić do realizacji „Pogranicza”, trzeba wybrać do opisania przynajmniej po jednym obiekcie/zjawisku z każdej grupy, a łączna wartość wybranych obiektów i tematów powinna wynosić co najmniej 20 punktów.  Przy każdej z ziem/tras istnieje możliwość pozostawienia sobie 4 punktów na  3 obiekty/zjawiska, które spotkacie i opracujecie dopiero na trasie Rajdu Grunwaldzkiego. Jeśli się na to zdecydujecie, powinniście jako ostatnią wybraną pozycję wpisać formułę: "Uczestnicząc w Rajdzie Grunwaldzkim 2011, chcemy znaleźć na trasie 3 ciekawe miejsca lub obiekty, inne niż tutaj wymienione, i opracować je na bieżąco".

Krok 3 - zgłoszenie

Ziemia lub trasa wybrana? Teraz wypełnijcie kartę zgłoszenia do Projektu "Pogranicze" (na Rajd Grunwaldzki 2011 będą osobne zgłoszenia). Niebawem otrzymacie informację od zespołu projektowego, czy zostaliście zakwalifikowani. Teraz można już zacząć wędrówkę przez Pogranicze!

Krok 4 - sufler Pogranicza

Wasze zgłoszenie zostało przyjęte - możecie ruszać na Pogranicze! Zostało też zapisanie w menu Pogranicza, że to właśnie wy opisujecie wybrane przez was obiekty i zjawiska. Żeby łatwiej było zacząć, skontaktuje się z wami Sufler. Oznacza to, że będziecie mieli wsparcie polegające na:
- wskazaniu źródeł informacji,
- podpowiedzi form prezentacji pracy,
- skontaktowaniu was z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, grupami działania i wszystkimi osobami, które też lubią poznawać i opisywać ciekawostki znajdujące się na waszej trasie.

Krok 5 - wypełnianie mapy

Pora przystąpić do wypełniania mapy Pogranicza. Jak to zrobić, skoro odwiedzimy te miejsca dopiero za kilka miesięcy? A w jaki sposób dowiedzieliście się o projekcie? Zachęcamy do zagłębienia się w zasoby internetowe i odnalezienia informacji na temat wybranych przez was miejsc. Bardziej wytrwali mogą udać się do bibliotek i sięgnąć do licznych źródeł, wskazanych przez Suflera bądź wyszukanych przez Was samodzielnie. Zespół projektowy skontaktuje was również z lokalnymi instytucjami, organizacjami i osobami, które będą mogły wesprzeć was swoją wiedzą, udostępnić materiały, a być może zaproponować inne formy współpracy przy promowaniu i opisywaniu miejscowych atrakcji. Będą to cenni sojusznicy, działający wprost na „linii frontu”. Wyszukiwanie informacji może być treścią zbiórek, zabaw i gier terenowych.

Krok 6 - co już mamy?

Zapewne zebraliście już dużo informacji. Teraz trzeba coś wybrać i nadać temu jak najciekawszą formę. To również może być tematem kilku zbiórek.

Dla każdego opisanego obiektu będziemy tworzyli „kapsułki informacyjne”, to znaczy podstrony portalu „Pogranicze”, w których znajdą się informacje, zdjęcia, mapy, filmy i nagrania dźwiękowe.

"Kapsułki informacyjne" (jeszcze bez informacji, które zdobędziemy podczas rajdu), należy wysyłać na adres pogranicze@zhp.pl do 20 czerwca 2011 r.

Krok 7 - jedziemy na Pogranicze!

Ten etap realizacji projektu (krok 7 i 8) jest nieobowiązkowy. Udział w Rajdzie Grunwaldzkim będzie oczywiście wspaniałą sposobnością do odwiedzenia, zbadania, "wypróbowania" opisywanych miejsc, do utrwalenia ich na zdjęciach, filmach, w reportażach i przygodowych opowieściach.  Można jednak odwiedzić te miejsca samodzielnie - np. w ramach weekendowego wypadu drużyny. Można wreszcie poprzestać wyłacznbie na "zdalnym" zbieraniu informacji.

Wybierając się na każdy rajd lub obóz pakujemy do plecaka wiele przydatnych rzeczy - śpiwór, proszek do prania, menażkę, mundur… Ruszając na Rajd Grunwaldzki trzeba zabrać ze sobą jeszcze jedno. Warto mieć ze sobą plan rajdowego działania - przeczytajcie harmonogram trasy, który otrzymaliście od komendanta, spójrzcie, którędy będzie przebiegała wędrówka kolejnych dni i przygotujcie się na spotkania, poznawanie, odkrywanie Pogranicza!

Oprócz programu przygotowanego przez organizatorów trasy, dodatkowym zadaniem będzie własna inicjatywa w odkrywaniu uroków Pogranicza. Dlatego warto uzbroić się w dobry plan - żebyście pomiędzy rajdowymi zadaniami zdążyli przeprowadzić kilka wywiadów, zrobić fajne zdjęcia, może nakręcić film? I żebyście zrobili to lepiej od innych!

Krok 8 - granica, za którą jeszcze nikt nie był…

Nareszcie! Stajemy na starcie Rajdu Grunwaldzkiego, zaczyna się rajdowa przygoda, wędrówka, wielkie wyzwanie. Najwyższy czas, żeby wprowadzić plany w życie. Wcześniej, w kroku 3 i 4, mogliśmy mieć miesiąc, dwa, nawet trzy miesiące na wszystkie zbiórki, gry, zabawy, spotkania, korespondencję… Teraz mamy pięć rajdowych dni, żeby poznać nasz kawałek pogranicza. A przecież są zadania rajdowe, fabularna zabawa, wieczorne ogniska, śpiewy i turnieje. Na czym skupić się, żeby jak najlepiej poznać wybraną ścieżkę Pogranicza? To proste:

- dotrzyjcie do miejsc, które wcześniej opisywaliście,
- zróbcie mnóstwo zdjęć,
- zdobywajcie lokalne pamiątki i trofea,
- spotkajcie się z lokalnymi organizacjami, z przewodnikami i historykami,
- zbadajcie lokalną gwarę i specyficzne nazewnictwo - przeprowadźcie wywiady, to najlepszy sposób, żeby spotkać się z prawdziwą kulturą,
- odwiedźcie lokalne muzea i izby pamięci,
- odkryjcie miejscowe tajemnice i zagadki.

Wszystko, co znajdziecie na Pograniczu starannie opisujcie - róbcie zdjęcia, notujcie w swoim dzienniku podróży. W ten sposób Pogranicze ożyje, stanie się znane, przyciągać będzie coraz więcej odkrywców.

Wymienione wyżej pomysły na działania rajdowe są oczywiście przykładowe, możecie z nich korzystać, możecie też wymyślić coś oryginalnego! Kiedy znajdziecie się już na Pograniczu, wszystko będzie możliwe - w dniu przednoclegu (czyli na dzień przed rozpoczęciem rajdu) warto odwiedzić miejsca, które nie znajdują się akurat na waszej trasie, ale warto je zobaczyć. Jak je znaleźć? Spójrzcie na mapę Pogranicza!

Krok 9 - Niech nas zobaczą!


Portal turystyczny "Pogranicza" zacznie funkcjonować (we wstępnej wersji, jeszcze bez wszystkich kapsułek) pod koniec lipca. Od tego czasu uczestnicy projektu rozpoczną jego promowanie. Postarajcie się, by jak najwięcej serwisów internetowych zgodziło się na umieszczenie bannerków i odnośników do portalu. Opowiadajcie o nim na forach internetowych, na blogachi w otwartych portalach. Zachęćcie Waszych znajomych z serwisów społecznościowych do zainteresowania się portalem "Pogranicza". Wykorzystajcie materiały promocyjne, które otrzymacie od zespołu projektowego. Na koniec sporządźcie zwięzły raport, opisując swoje działania promocyjne i ich rezultaty.  


Krok 10 - efekty naszej pracy


Mamy już komplet materiałów, za nami wizyta na Pograniczu, w pamięci wiele poznanych miejsc, spotkanych osób, przeżytych przygód. Pora przygotować ostateczną wersję naszych "kapsułek informacyjnych" - wygładzić teksty, przygotować zdjęcia, zmontować filmy. Kiedy to wszystsko będzie gotowe, można się skontaktować z zespołem projektowym w celu przekazania materiałów.

Nie zapomnijcie dołączyć raportu z waszych działań promocyjnych oraz logotypu, godła lub innego znaku waszej drużyny/zespołu (jeśli taki znak posiadacie). Przyda się do promowania was w portalu (każda kapsułka będzie oznaczona stosowną wzmianką o autorach, np. To miejsce poleca: VI Grunwaldzka Drużyna Harcerska "Traperzy", Hufiec ZHP Kutno).

Z przesłaniem materiałów trzeba zdążyć przed 1 września 2011 r.